Πέμπτη 31 Μαΐου 2012

ΜΕΣΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ




 

 σύνθεση λέξης



  


φύλλα εργασίας





 Κόβουμε και κολάμε κάθε μεταφορικό
 μέσο εκεί που ταξιδεύει













 και επειδή κυκλοφοράμε, μαθαίνουμε να το κάνουμε σωστά






 εισιτήρια για να ταξιδεύσουμε!!!!!!



 χρωματίζουμε τα φανάρια





 και ένα πίσω από αυτό





 κόβουμε και κολάμε τα μέσα συγκοινωνίας
 που ταξιδεύουν στον αέρα ,στη στεριά και στη θάλασσα






 από το μεγάλο στο μικρό






Αίνιγμα

Ζώνη άσπρη στη μέση και γάντι λευκό
στο κεφάλι καπέλο και τι κορμί στητό
στη μέση του δρόμου τα χέρια κινεί
πεζούς και αμάξια αυτός οδηγεί!!


 


κατασκευές


 γιατί μας αρέσει το ποδήλατο




Συνθέσαμε τραγουδάκια και φτιάξαμε
 το βιβλίο με τους αριθμούς



Δύο ποδήλατα είχε η Μαρία
της χαρίσανε άλλο ένα και έχει τώρα τρία





Τρία τραινάκια φύγανε απ’ το σταθμό
χάλασε το ένα και μείνανε μόνο δυό




Έξι  αυτοκίνητα τρέχουν στη στεριά
ήρθαν άλλα τρία και έγιναν εννιά




Δέκα καράβια ταξιδεύουν στο γιαλό
άραξαν τα δύο και μείνανε οκτώ 




Δύο ελικόπτερα πετάνε  στη σειρά
ήρθαν κι άλλα δύο και γίνανε τέσσερα




Τραγουδάκι

Τ' αεροπλανάκι πετά πολύ ψηλά,
 καθώς το πλοίο στο νερό κυλά.
Τ' αυτοκινητάκι πάει γοργά  γοργά
 καθώς το τρένο τρέχει και φεύγει μακριά.
 Ν α το λεωφορείο που παίρνει τα παιδιά
και παίζει το κλάξον του ωραία δυνατά.
 Το ποδηλατάκι τρέχει όλο χαρά,
 είναι απ' όλα πιο αργό μα χαίρεται μ' αυτά.

Τετάρτη 30 Μαΐου 2012

ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Αύγουστε καλέ μου μήνα, να 'σουν δυό φορές το χρόνο
Αν δεν λαλήσει ο τζίτζικας, δεν είναι καλοκαίρι. 
Από Αύγουστο χειμώνα και από Μάρτη καλοκαίρι. 
Του Αυγούστου και του Γεναριού τα δυο χρυσοφεγγάρια.      
Τον Αύγουστο τον χαίρεται οπόχει να τριγύσει.
  • Καλός ο ήλιος του Μαγιού, τ' Αυγούστου το φεγγάρι.

  • Αγκάθια του καλοκαιριού, μαρούλια του χειμώνα. (Τα άχρηστα αγκάθια γίνονται νόστιμα μαρούλια, όταν η ανάγκη μας πιέζει. 
  • Από το Θέρος ως τις ελιές, δεν απολείπουν οι δουλειές.
  • Καλοκαίρι ηλιοπαρμένος, το χειμώνα μουσκεμένος, είσαι πάντα προκομμένος. (Ο εργατικός δε φοβάται του καλοκαιριού το λιοπύρι, μήτε του χειμώνα τ’ αγριοβόρια).
  • Καλοκαιριού παλιούρια, χειμώνα μαρούλια.
  • Μη σε γελάσει ο βαθρακός και το χελιδονάκι, αν δε λαλήσει ο τζίτζικας, δεν είν’ καλοκαιράκι.
  • Του καλοκαιριού το δείπνο, νοστιμίζει χωρίς λύχνο  (Το δείπνο είναι ευχάριστο, γιατί οι γεωργοί τρώνε νωρίς στο ύπαιθρο, για να σηκωθούν νωρίς).
    • Αύγουστε με τα μήλα σου, που τους γιατρούς φτωχαίνεις.
    • Κάθε πράγμα στον καιρό του και ο κολιός τον Αύγουστο.
    • Ο Αύγουστος επάτησε στην άκρη του χειμώνα.
    • Ήρθε ο Αύγουστος παρ' την κάπα σου.
    • Ζήσε, Μάη μου, να φας τριφύλλι και τον Αύγουστο σταφύλι.
    • Μακάρι σαν τον Αύγουστο να ήταν όλοι οι μήνες.
    • Να' σαι καλά τον Αύγουστο που' ναι παχιές οι μύγες.
    • Ο Αύγουστος και ο τρύγος δεν είναι κάθε μέρα.

    Τρίτη 29 Μαΐου 2012

    ΠΑΡΑΜΥΘΙ για την διαφορετικοτητα




    ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ »

    «Το παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας από την πλευρά του λύκου..»




    Το δάσος ήταν το σπιτικό μου. Ζούσα εκεί και νοιαζόμουν γι’ αυτό.
    Προσπαθούσα να το διατηρώ τακτικό και καθαρό.
    Κάποτε, μια ηλιόλουστη μέρα, ενώ προσπαθούσα να συμμαζέψω κάτι σκουπίδια που είχε παρατήσει ένας κατασκηνωτής, άκουσα βήματα.
    Πήδηξα πίσω από ένα δέντρο και είδα ένα μικρό κορίτσι να έρχεται από ένα μονοπάτι, κρατώντας ένα καλάθι.
    Μου φάνηκε ύποπτη από την αρχή γιατί φορούσε αστεία ρούχα ολοκόκκινα, και το κεφάλι της ήταν καλυμμένο με μια κουκούλα σαν να μην ήθελε να την αναγνωρίσουν.
    Φυσικά, την σταμάτησα για να ερευνήσω το ζήτημα. Την ρώτησα ποια ήταν, πού πήγαινε, από πού ερχόταν κλπ.
    Μου είπε μια ιστορία για κάποια γιαγιά, που πήγαινε να την επισκεφθεί και να της πάει φαγητό.


    Έδειχνε βασικά έντιμο άτομο, αλλά βρισκόταν στο δάσος μου και έδειχνε ύποπτη μ’ αυτά τα ρούχα.
    ΄Έτσι αποφάσισα να της δείξω πόσο σοβαρό ήταν να εισβάλλει έτσι, χωρίς ειδοποίηση, ντυμένη αστεία.
    Την άφησα να συνεχίσει αλλά έτρεξα πριν από αυτήν στο σπίτι τής γιαγιάς της. Όταν συνάντησα την συμπαθητική γριούλα, της εξήγησα το πρόβλημά μου και συμφώνησε ότι η εγγονή της χρειαζόταν ένα μάθημα. Η γριούλα συμφώνησε να κρυφτεί ώσπου να την φωνάξω. Έτσι, κρύφτηκε κάτω από το κρεβάτι.
    Όταν έφτασε το κορίτσι, την κάλεσα να μπει στην κρεβατοκάμαρα όπου βρισκόμουν στο κρεβάτι ντυμένος σαν τη γιαγιά. Το κορίτσι ήλθε, με τα κόκκινα μαγουλά της, και είπε κάτι άσχημο για τα μεγάλα μου αυτιά. Με είχαν προσβάλει κι άλλοτε και έτσι προσπάθησα να πω κάτι θετικό.
    Είπα ότι, ίσως, τα μεγάλα μου αυτιά, μου επέτρεπαν να την ακούω καλλίτερα. Δηλαδή έδειχνα ότι την συμπαθούσα και ήθελα να προσέχω αυτά που λέει. Αλλά έκανε άλλο ένα καλαμπούρι για τα γουρλωτά μου μάτια.
    Τώρα καταλαβαίνετε πώς άρχισα να αισθάνομαι γι’ αυτό το κορίτσι, που έβαζε ένα ευγενικό προσωπείο, αλλά ήταν τόσο κακοήθης. Παρ’ όλα αυτά, έχω την τακτική να γυρίζω και το άλλο μάγουλο, και της είπα ότι τα γουρλωτά μου μάτια με βοηθούν να την βλέπω καλλίτερα.
    Η επόμενη προσβολή στ’ αλήθεια με νευρίασε. Έχω κάποιο σύμπλεγμα για τα μεγάλα μου δόντια κι αυτό το κορίτσι έκανε μία προσβλητική παρατήρηση.
    Ξέρω ότι θα έπρεπε να μην χάσω την ψυχραιμία μου, αλλά πήδηξα από το κρεβάτι και της φώναξα πως τα μεγάλα μου δόντια ήταν χρήσιμα για να την φάω καλλίτερα.
    Τώρα ας είμαστε ειλικρινείς, κανείς λύκος δεν θα έτρωγε ποτέ ένα κορίτσι, όλοι το ξέρουν αυτό, αλλά αυτό το τρελλοκόριτσο άρχισε να τρέχει γύρω-γύρω ουρλιάζοντας κι εγώ προσπαθούσα να την φτάσω για να την ηρεμήσω.
    Έβγαλα και τα ρούχα της γιαγιάς, αλλά αυτό φάνηκε να χειροτερεύει τα πράγματα.
    Ξαφνικά η πόρτα άνοιξε με δυνατό κρότο και ένας μεγαλόσωμος τύπος στεκόταν εκεί με το τσεκούρι του. Τον κοίταξα και κατάλαβα ότι είχα βρει τον μπελά μου. Υπήρχε ένα ανοιχτό παράθυρο πίσω μου και την κοπάνησα.


    Θα ήθελα να μπορούσα να πω πως εδώ τελειώνει η ιστορία. Όμως, αυτή η γριούλα γιαγιά ποτέ δεν είπε την δική μου πλευρά της κατάστασης. Σύντομα κυκλοφόρησε η φήμη ότι ήμουν κακός και μοχθηρός.
    Όλοι άρχισαν να με αποφεύγουν. Δεν ξέρω τι έγινε το κοριτσάκι με τα αστεία κόκκινα ρούχα, όμως, εγώ δεν έζησα από τότε καλά. Έτσι αποφάσισα να σας γράψω την ιστορία μου.


    Με εκτίμηση
    Ο λύκος



    (Το παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας από την πλευρά του λύκου
    παρουσιάστηκε από τη Ν. Ρουμπάνη στα σεμινάρια του Προγράμματος,
    από 7 έως 15/12/02.
    Η ξενοφοβία και ο ρατσισμός ξεκινούν από την ιδέα ότι δίκιο υπάρχει μόνο στη μία πλευρά. Προσπαθώντας να συμβάλλουμε στην αναγνώριση της σύνθεσης των απόψεων, σας χαρίζουμε σήμερα το παραμύθι της κοκκινοσκουφίτσας από την πλευρά του δυσφημισμένου λύκου……)
       
    και μεις μπήκαμε στο πετσί του ρόλου, και παίξαμε το παραμύθι.....από τη δική μας πλευρά!!!!


    Αν κύριε Λύκε ,αν είχες αυτή την τρομερή όψη δεν θα σε πιστέψουμε!!!!!!χα!χα!χα!



    Αν ήσουν όμως ήσουν έτσι γελαστός κάπως μας πείθεις!!!!!!!


    και πόσο γλυκά σου μιλά και σε εμπιστεύεται η Κοκκινοσκουφίτσα!!!!!!!!!!

     
    η οποία δεν άκουσε τις συμβουλές της μαμάς της!!!!!!!


    και κάθησε να μαζέψει λουλουδάκια!!!!!!!!!!!!!


    αλλά πάντα υπάρχει
    ο από μηχανής θεός…….ε,   ο κυνηγός θέλω να πω
    και σώζει καταστάσεις!!!!!!!!!




    ΤΡΥΓΟΣ -ΑΜΠΕΛΙ


    σχέδιο εργασίας στο Μείζων Πρόγραμμα: ΤΡΥΓΟΣ-ΑΜΠΕΛΙ »

    ΘΕΜΑ: ΤΡΥΓΟΣ-ΑΜΠΕΛΙ


     
    Διδακτική Πρακτική
    Γενικός Σκοπός
    Να γνωρίσουν τα παιδιά το αμπέλι και το κρασί, και να συνειδητοποιήσουν την αλληλεπίδραση του φυσικού περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου.
    Να κάνουν συσχετισμό του παρελθόντος και της σημερινής εποχής για τον τρόπο που γινόταν και πως γίνεται σήμερα η δραστηριότητα του τρύγου
    Να γνωρίσουν ένα επάγγελμα , τα προϊόντα , τη χρήση τους και τις ωφέλειες που προσφέρουν στους ανθρώπους.
    Να εργαστούν σε ομάδες για να διερευνήσουν ένα θέμα που τους κινεί το ενδιαφέρον, να καταλήξουν σε συμπεράσματα και να ανακοινώσουν ευρύτερα τις γνώσεις τους.
    Επιμέρους Στόχοι ως προς το γνωστικό αντικείμενο και ως προς τη μαθησιακή διαδικασία.
    Φυσικό Περιβάλλον.
    • Να γνωρίσουν μια δραστηριότητα των ανθρώπων «τον τρύγο» και τα προϊόντα του



    • να αποκτήσουν γνώσεις για τον τρόπο που γίνετε όλη η διαδικασία με τον σημερινό σύγχρονο τρόπο και πως γινόταν στο παρελθόν,
    • να μυρίσουν , να γευτούν βιωματικά τα προϊόντα που παράγονται (όπως σταφύλια , σταφίδες , γλυκίσματα από μούστο κ.λ.π.)
    Ανθρωπογενές Περιβάλλον
    • Να ορίσουν ερωτήματα και τρόπους διερεύνησης που θα ακολουθήσουν για να βρουν απαντήσεις,
    • να εργαστούν σε ομάδες και να συνεργαστούν ,
    • να ανακοινώσουν τα επιτεύγματα της ομάδας τους,
    • να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές σχετικά με τις εργασίες των ανθρώπων.(αμπελοκαλλιεργητής, οινοπαραγωγός )
    Μαθηματικά
    • Να ερμηνεύσουν τα στοιχεία του κόσμου που τα περιβάλλει μέσα από διαδικασίες παρατήρησης και συμβολικής αναπαράστασης
    • Να απεικονίσουν σχέσεις σε πίνακες διπλής εισόδου (ικανότητες) .
    Δημιουργία και έκφραση
    • Να γνωρίσουν έργα ζωγραφικής που απεικονίζουν σκηνές από τον τρύγο
    • Να πειραματιστούν με διάφορα υλικά (μπογιές, κόλλες και χαρτιά) και να ζωγραφίσουν τους δικούς τους πίνακες, καλλιεργώντας την φαντασία τους ( κόβοντας και κολλώντας μέρη από άλλους πίνακες να δημιουργήσουν ένα δικό τους)
    • Να εκφράσουν σκέψεις και συναισθήματα μέσα από τον αυτοσχεδιασμό και τη μίμηση αναπαριστώντας εικόνες από τους πίνακες (ικανότητες , στάσεις )
    • Να αποκτήσουν μέσα από την εικαστική τέχνη σεβασμό στις ιδέες ,αντιλήψεις, και αξίες , να αναπτύξουν ερευνητική διάθεση και τέλος να εξελίξουν την αισθητική τους αντίληψη.
    Τεχνολογία
    • Να χρησιμοποιήσουν εικόνες που θα βρουν στον υπολογιστή (όπως σταφύλια διαφόρων χρωμάτων)
    • Να εντοπίσουν γράμματα στο πληκτρολόγιο ( αναγνωρίζοντας το όνομα τους)
    • Να αξιοποιήσουν το διαδίκτυο και τον εκτυπωτή (για να εκτυπώσουν τον πίνακα με τις προτιμήσεις τους στα σταφύλια)
    Οι συγκεκριμένες δραστηριότητες είναι για μία ημέρα
    Εκπαιδευτική μέθοδος: παιχνίδι ρόλων, δραματοποίηση, ερωτήσεις απαντήσεις , ομαδική εργασία, οπτική παρατήρηση και διδασκαλία μέσα από πηγές.
    ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
    Γενική Περιγραφή Διδακτικής Πρακτικής
    Περιγραφή δραστηριοτήτων
    Με αφορμή την αναφορά ενός νηπίου για την εμπειρία που βίωσε κατά την επίσκεψη του στο αμπέλι του παππού του για τον τρύγο ξεκίνησε το συγκεκριμένο θέμα.
    Προγραμματισμός:(Καταιγισμός ιδεών, προσδιορισμός θέματος ,σχεδιασμός εργασιών, δημιουργία ομάδων, οργάνωση χώρου και εργασιών)
    Την επομένη μέρα έχει εμπλουτιστεί ο πίνακας μας με το εποπτικό υλικό με πίνακες ζωγραφικής με θέμα τον τρύγο και το αμπέλι.

    1η Δραστηριότητα: Ας κοιτάξουμε τους πίνακες ! Τι μπορούν να μας πουν για το αμπέλι και το σταφύλι;
    Οι πίνακες που επικεντρωνόμαστε είναι του Καραβάτζο με τίτλο « Αγόρι και καλάθι με φρούτα» και του Θεόφιλου « Βάκχος ο θεός του οίνου».
     
    ΑΓΟΡΙ ΚΑΙ ΚΑΛΑΘΙ ΜΕ  ΦΡΟΥΤΑ










     Ζωγραφισμένοι από καλλιτέχνες με διαφορά αιώνων ,ο μεν πρώτος έγινε το 1953-94 με εξαιρετική λεπτομερή απόδοση των λεπτομερειών του ο δε δεύτερος το1931 με τη γνωστή τεχνική του Θεόφιλου που μοιάζει πιο οικεία στα παιδιά. Δείχνω τους πίνακες στα παιδιά ρωτώντας τα : τι βλέπουν, ποιος θα το περιγράψει, ποιες πληροφορίες μας δίνει. Στο πινάκα με το αγόρι ρωτάω ποια φρούτα υπάρχουν, ποιάς εποχής είναι και επικεντρώνομαι στα σταφύλια , τι χρώματα είναι ,να περιγράψουν τα φύλλα ( πράσινα και κίτρινα λόγω φθινοπώρου ) πως μοιάζει ο πίνακας (σαν φωτογραφία σε αντίθεση με του Θεόφιλου που θυμίζει παιδική ζωγραφιά) ποιο το φόντο πίσω από το παιδί, ποια είναι τα χρώματα που ξεχωρίζουν , που θα μπορούσε να πηγαίνει το καλάθι με τα φρούτα το αγόρι. Στο πίνακα του Θεόφιλου ρωτάω ποια ομοιότητα υπάρχει παρ’ όλες τις διαφορές ( και στους δυο καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος στον πίνακα η ανθρώπινη μορφή) , ποια είναι η μορφή ( ο θεός του Οίνου), τι πίνει (κρασί) , υπάρχουν στη σημερινή εποχή αυτά τα φρούτα και παράγουν τα ίδια προϊόντα ;
     Σε άλλους πίνακες (όπως του Ευαγγελίου) απεικονίζονται σκηνές από την συλλογή των σταφυλιών, την επεξεργασία τους, και βλέπουμε με ποιόν τρόπο οι άνθρωποι παλιά έκαναν την ίδια με σήμερα δραστηριότητα και με ποια μέσα.

    Στόχος: Μέσα από τους πίνακες « να διαβάσουμε» και να αντλήσουμε πληροφορίες για το θέμα μας( γλώσσα, ανθρωπογενές περιβάλλον και αλληλεπίδραση).

     

      

      

      




    Υλικά: Πίνακες ζωγραφικής, με θέμα τον τρύγο, τα σταφύλια και ότι υπάρχει σχετικό με το θέμα. Δηλαδή πανεράκια που έχουν φέρει τα παιδιά με διαφόρων ειδών σταφύλια, φύλλα από κληματαριά , προϊόντα του κρασιού ,όπως εμφιαλωμένο κρασί, μουσταλευριά, ξύδι, σταφίδες.
    Τεχνική :Συζήτηση στον κύκλο με βάση το εποπτικό υλικό, ερωτήσεις-απαντήσεις
    2η Δραστηριότητα: Δημιουργούμε ομάδες

     


    . Έχω σε 16 καρτέλες ,όσες είναι και τα παιδιά, ζωγραφίσει σταφύλια σε 4 διαφορετικά χρώματα (4 καρτέλες με σταφύλι κίτρινου χρώματος , 4 κόκκινου, 4 πράσινου και 4 μωβ).Βάζω στο κασετόφωνο το τραγουδάκι «μπαίνω μες’ τ’αμπέλι σαν νοικουρά» .Τα παιδιά χορεύουν στο χώρο και όταν σταματάει η μουσική τους λέω να πάρουν από μια καρτέλα.
     Τώρα να φτιάξουν ομάδες με τα σταφύλια στα ίδια χρώματα. Δημιουργούνται τέσσερεις ομάδες .
    Στόχος: να οργανώσουν ομάδες εργασίας μέσα από ένα παιχνίδι κίνησης και ρυθμού,
     και να μάθουν να συνεργάζονται με τους άλλους

    Τεχνική : Παιχνίδι
    Υλικά: Κασετόφωνο και cd με μουσική
    3η Δραστηριότητα: Γινόμαστε ζωγράφοι και ηθοποιοί.

    ---Στις τέσσερεις ομάδες που δημιουργήθηκαν μοιράζω σε φωτοτυπία πίνακες ζωγραφικής με το θέμα μας ‘’ τον τρύγο ‘’.
    Στην μία ομάδα δίνω τον πίνακα του Καραβάτζο λέω, να τον παρατηρήσουν , πως είναι η σύνθεση του καλαθιού με τα φρούτα και να φτιάξουν ένα καλάθι δικό τους με τα φρούτα που έχουμε στη γωνιά του μπακάλικου.

    ----Στη δεύτερη ομάδα έχω κόψει από πίνακες που εκτυπώσαμε κάποια μέρη που απεικονίζουν διάφορα στιγμιότυπα ,διαφορετικά μεταξύ τους και τους λέω να κάνουν την δική τους σύνθεση ,έτσι ώστε από διαφορετικούς πίνακες να δημιουργήσουν με κολάζ ένα δικό τους τελείως διαφορετικό και να γράψουν ένα τίτλο.


    τιτλος έργου: ΤΑ ΣΤΑΦΥΛΙΑ


    ----Στην τρίτη τους δίνω ένα κομμάτι από τον πίνακα του Θεόφιλου που κόβω(απεικονίζει το χέρι του θεού Βάκχου που κρατάει το ποτήρι ) και το κολλώ σε ένα άσπρο χαρτί και τους λέω να ζωγραφίσουν την υπόλοιπη ζωγραφιά όπως αυτοί φαντάζονται και να δώσουν ένα δικό τους όνομα στη φιγούρα που θα φτιάξουν.

    τίτλος έργου:Ο ΜΙΚΡΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΣ



    ----Στην τέταρτη ομάδα δίνω πίνακες που απεικονίζουν σκηνές από τον τρύγο, λέω να τους παρατηρήσουν προσεκτικά και η ομάδα να μας παρουσιάσει με μιμητικές κινήσεις σκηνές από τη διαδικασία του τρύγου.

     

    Στόχος: Να ζωγραφίσουν , να κόψουν, να κολλήσουν και να δημιουργήσουν τους δικούς τους πίνακες.
     Να εκφράσουν τα βιώματα και τα συναισθήματα τους μέσα από τη ζωγραφική και τη δραματοποίηση, να επινοήσουν και να συνεργαστούν για τη δημιουργία ενός τελικού προϊόντος
     (πίνακες, μιμητική αναπαράσταση) , να συνδέσουν τις εμπειρίες τους σε ένα κοινό αποτέλεσμα.
    Τεχνική : Ζωγραφική και κολάζ για να αναπτύξουν την δημιουργικότητα , την φαντασία και την αισθητική τους. Η αναπαράσταση σκηνών από τους πίνακες συμβάλει στην εξωτερίκευση των εσωτερικών σκέψεων , στην ομαδική έκφραση και επικοινωνία. Η ομαδική εργασία και η παρουσίαση των δημιουργιών σε όλη την τάξη αποσκοπεί στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της ικανότητας τους στην επίλυση προβλημάτων.
    Υλικά: Πίνακες ζωγράφων φωτοτυπημένους , υλικό για ζωγραφική (μαρκαδόρους , τέμπερες κ.ά.) χαρτί του μέτρου, κόλλες, ψαλίδια, καλάθι ψάθινο, φρούτα πλαστικά, ρούχα από τη γωνιά της δραματοποίησης

    4η Δραστηριότητα: Ελάτε να διαλέξουμε σταφύλια

     Έχουμε βρει στον υπολογιστή 4 εικόνες με σταφύλια σε κόκκινο, κίτρινο πράσινο και βυσσινί χρώμα.
     Δημιουργώ ένα πίνακα με 4 στήλες οριζοντίως και επικολλώ τα σταφύλια και ένα πίνακα καθέτως με τα ονόματα των παιδιών.
    ( τα γράφει η νηπιαγωγός)
    Κάθε παιδί ψάχνει το όνομα του στον πίνακα του Η/Υ και αφού το βρει διαλέγει το σταφύλι που προτιμάει και πατώντας το πλήκτρο + βάζει στο αντίστοιχο τετραγωνάκι ένα +.
     Στο τέλος μετράμε πόσα παιδιά προτιμούν το κάθε χρώμα. Ονομάζουμε τις ομάδες από την μεγαλύτερη στη μικρότερη. Εκτυπώνουμε τον πίνακα , τον κρεμάμε στο τοίχο και συμφωνούμε την επόμενη μέρα κάθε ομάδα να φέρει ένα σταφύλι στο χρώμα που διάλεξε για να το μοιραστούμε στην ώρα του πρωινού κολατσιού και να δοκιμάσουμε σταφύλια από όλα τα χρώματα.
    Στόχος: Να αναγνωρίσουν το όνομα τους, να επιλέξουν χρώμα σταφυλιού και να συνδέσουν τις δύο παραστάσεις γράφοντας το σύμβολο +.
    Τεχνική: Τα παιδιά μαζί με την νηπιαγωγό μετρούν τις προτιμήσεις τους , ασκούνται σε μαθηματικά προβλήματα μέσα από ερωτήσεις όπως ποσά παιδιά προτιμούν τα κόκκινα π.χ. σταφύλια , ποια σταφύλια έχουν τις περισσότερες προτιμήσεις ποια τις λιγότερες. Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν το όνομα τους ( χρησιμοποιούν την καρτέλα από τον πίνακα αναφοράς των ονομάτων).
    Υλικά: Η/Υ, Γραφική αναπαράσταση στον υπολογιστή

    Υλικοτεχνική Υποδομή
    Έχω στο πίνακα του εποπτικού υλικού διάφορους πίνακες ζωγραφικής με θέμα τον τρύγο και τα σταφύλια , διάφορα βιβλία σχετικά με το θέμα, φωτογραφίες, περιοδικά. Πανεράκια που έχουν φέρει τα παιδιά με διαφόρων ειδών σταφύλια, φύλλα από κληματαριά , προϊόντα του κρασιού ,όπως εμφιαλωμένο κρασί, μουσταλευριά, σταφίδες.
    Πάνω στα τραπέζια έχω υλικά που θα χρειαστούν όπως χαρτιά ,κόλλες, μπογιές, ψαλιδάκια, διάφορα υφάσματα για την θεατρική έκφραση , καλάθι , πλαστικά φρούτα.            
    Ένα κασετόφωνο για τη μουσική μας.
    Ένας Η/Υ στην αίθουσα της διδασκαλίας με σύνδεση στο διαδίκτυο για να ψάξουμε να βρούμε τους πίνακες ζωγραφικής με θέμα τον τρύγο και τα χρωματιστά σταφύλια και έγχρωμο εκτυπωτή για να εκτυπώσουμε τον πίνακα αναπαράστασης με τις προτιμήσεις μας.

    Ομαδική εργασία
     ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΛΕΞΗ
     ΦΥΛΛΟ- ΦΙΛΟΣ






    Σταφυλοπόλεμος

    Σταφυλόρωγες οι σφαίρες ,
    Το ντουφέκι μας κλαρί .
    Μπαμ και μπουμ , αρχίζει η μάχη !
    Κάντε πίσω , πίσω , εχθροί !

    Μπαμ και μπουμ , χαλάει ο κόσμος
    Και τραντάζει η γειτονιά .
    Σπίτια , τζάμια , αυλές και δρόμοι
    εγεμίσανε ζουμιά .

    Πλιτς και πλατς , ρώγα στη ρώγα ,
    και φοβέρες και στριγκλιές .
    Χάλια από την κορφή ως τα νύχια
    οι μικροί πολεμιστές !

    Το πεδίο πατητήρι ,
    μούστος βράζει η γειτονιά .
    Κι ο Σεπτέμβρης ετοιμάζει
    τη μουσταλευριά .

    Ρένα Καρθαίου